Wat zijn de nadelen van het hebben van een online winkelen?

Het hebben van een online winkel heeft zoals u hier kan zien veel voordelen, maar logischerwijs ook nadelen.

Het is moeilijker dan het lijkt:
Iedereen kan een online winkel beginnen, maar je moet best wel goed je best doen om ook echt een goede online winkel te starten. Je moet er voor zorgen dat je website er goed uitziet en aantrekkelijk is voor je bezoekers. Ook moet je er voor zorgen dat je eigenlijk geen fouten maakt, een typefout bijvoorbeeld zit in een klein hoekje. Door een typefout kan een product van 50 euro zo 5 euro kosten. Je moet dus zeker van je zaak zijn en goed weten waar je mee bezig bent.

Financiële zaken:
Je moet je financiële zaken goed op orde houden, zo ook je verzendkosten. Je moet er voor zorgen dat ze niet te hoog zijn, maar ze kunnen ook niet te laag zijn. Je wilt natuurlijk winst maken, door te lage retourkosten kun je winst flink mislopen. Als je dit allemaal niet op een rijtje kan houden gaat je online winkel niet werken, je moet, zoals al eerder gezegd is, je financiële zaken goed regelen.

Marketing:
“Een webshop is niet zo makkelijk te vinden voor klanten als een fysieke winkel in een drukke winkelstraat. Klanten moeten bewust naar je toe komen en actief zoeken naar de producten die je aanbiedt.” Je moet er dus voor zorgen dat mensen jouw webshop willen bezoeken. In een ideale situatie zouden mensen die zoeken naar het product dat jij verkoopt gelijk aan jou winkel moeten denken. Maar dat is best wel heel lastig, je webshop bekend krijgen is een groot nadeel.

Klantenservice:
Het is belangrijk dat als klanten een vraag hebben ze terecht kunnen bij een klantenservice, maar als je zelf een webshop hebt of begint dan ben jijzelf dus ook de klantenservice. Ook hier moet je je zaken goed op orde hebben, elke vraag die een klant aan jou zou kunnen stellen moet je kunnen beantwoorden. De meeste online winkels met een slechte klantenservice houden het niet lang vol, het hebben van een goede klantenservice is een lastige taak.