Design:
Het belangrijkste van een webshop is het design van de website. De startpagina van je winkel moet aantrekkelijk zijn, het is namelijk het eerste wat je klanten zien. Neem bijvoorbeeld de Bol.com site: als je die site opent is het eerste wat je ziet het woord outlet in grote, blauw gekleurde letters, daar omheen staan dingen zoals op=op en hoge korting. Als klant ben je dan vaak al gelijk meer geïnteresseerd en heb je sneller de neiging om bij de webshop iets te gaan kopen. Je kan je startpagina dus aantrekkelijk maken door het er doormiddel van een mooie opmaak er goed uit te laten zien en door dingen toe te voegen als kleuren en duidelijke slogans.
Categorieën:
Als je op de Bol.com site een beetje naar beneden scrolt krijg je de optie om een categorie te kiezen, dat is ook enorm belangrijk. Je webshop moet namelijk voor iedereen makkelijk te gebruiken zijn, doormiddel van categorieën en/of een goede zoekfunctie toe te voegen aan je webshop maak je het je klanten makkelijker om te vinden wat ze willen kopen. Een filter functie ik ook erg handig, je klanten kunnen dan nadat ze ergens op gezocht hebben de resultaten filtreren. Voorbeelden van die filters zijn bijvoorbeeld: prijs, kleur, materiaal, korting en beschikbaarheid. Wat voor filters je aan je webshop toevoegt ligt wel aan wat voor soort product je verkoopt. Als je boeken verkoopt heb je iets aan bijvoorbeeld een filter met pagina aantal, maar als je kleding verkoopt heb je daar niks aan dan heb je meer aan een filter maat.
Duidelijkheid:
Duidelijkheid is ook heel belangrijk, je klanten moeten duidelijk weten waar ze aan toe zijn. We hebben het dan over zaken als: ‘Hoe kan ik hier betalen?’, ‘Is retourneren mogelijk?’ of ‘Moet ik verzendkosten betalen?’ Je kan die duidelijkheid creëren door een info gedeelte aan je website toe te voegen of door een FAQ gedeelte te maken, FAQ staat voor Frequently Asked Questions, daar zet je antwoorden op vragen die vaak gesteld worden. Dit is handig want dan kunnen je klanten snel en makkelijk een duidelijk antwoord op hun vraag krijgen.